Hur läget såg ut när jag jobbade en höst i en skola för en hel del år sedan. Jobbade samtidigt med klass 1 och klass 2.
Morgon samling:
Hälsar på barnen, tar i hand, och säger god morgon (med ett leende på munnen) och uppmuntrar dom att titta mig i ögonen. Det har visat sig att många barn/ungdomar i samhället är rädda för att titta in i andras ögon och därför behöver dom träna på det.
Jag jobbar hela tiden för att det ska vara lugnt och skönt när barnen går in till samlingsrummet. Jag frågar vilken dag det är, månad och vem som har namnsdag.
Därefter får barnen berätta något om sig själva och vi avlutar samlingen med avslappning (ligger på golvet) i samlingsrummet och lyssnar på musik som jag även använder i temat sagor.
Träna att läsa:
För att barnen ska träna på att inte skrika när dom pratar så får dom träna varje morgon på att lyssna och den som räcker upp handen får ordet. Alla ska lyssna och titta på den som pratar. Tycker att dom så smått börjar lyssna mer och framförallt så vill dom ju ha ordet men då gäller det ju att räcka upp handen.
Svenska:
Ettorna: Lär sig och tränar bokstäver ”alla mina bokstäver”. Klipper ut bokstäver ut tidningar och bildar ord. Tittar i läseböcker och dom som vill sitter bredvid om dom vill träna på att läsa. De får även stenciler som jag skriver ut hemma på datorn på olika uppgifter vad det gäller bokstäver.
Tvåorna: Gör uppgifter i häftet ”Veckans ord” där dom tränar på vokaler. Jag införde ”skrivarlyan” där dom i uppgift ska skriva en liten saga, dikt och recension av en bok. Däremellan tränar dom skrivstil.
Alla: Har fått måla ett självporträtt till musik och fått gå fram och visa målningen och fått säga tre positiva saker om sig själva. Dom andra barnen har fått tillföra något ytterligare positivt eller bekräfta vad barnet sagt. Alla har fått gå med mig på en promenad för att iakttaga närmiljön. De fick räkna bilar, träd, hur många som bodde i en trappuppgång, försöka komma ihåg om dom kände några speciella dofter(vi gick förbi bageriet) m m. Senare fick dom komma ihåg dagen efter och beskriva vad dom sett, känt, hört osv. De har även gjort ett bildcollage om sig själva. De fick i läxa att klippa ut ur veckotidningar bilder på sånt som beskriver deras intressen. Alla fick klistra sitt collage på stora papper som jag hängde upp i samlingsrummet där dom sedan var och en fick berätta om sitt collage. Jag jobbar även med ett sagotema där barnen utifrån en sagoväg bygger upp sånt som har med sagor att göra. De håller på med en borg, figurer till borgen, ett slott, en skepp, pepparkakshus där några tränar på en liten teater och där någon skrivit manus. Allt för att väcka deras fantasi och få dom att berätta och skriva eller rita.
MA: (Matematik)
Räknar i matteböcker. Ettorna beräknas vara klara med den första matteboken denna termin. Tvåorna ligger lite olika. Alla får även göra konkreta övningar tex vad kostar det och räkna pengar. Ettorna tränar på att skriva siffror i skrivhäfte. I november ska de träna på mått genom att mäta dl och cm. Först ska de mäta vatten i dl mått och lära sig hur många dl det går på en liter. Därefter ska de baka en sockerkaka och mäta mjöl, socker m m. När det är klart så ska de mäta alla i klassen och skriva längden hos varje barn på ett speciellt papper. Sen ska de skriva vem som är längst, kortast och vilka som är lika långa.
NO: (Naturorienterade ämnen)
Forskar om djur. Nu framöver innan vi börjar med jul-temat så ska dom redovisa i sina grupper vad de har kommit fram till i form av en liten utställning där de ska lägga fram sina teckningar och böcker som dom använt sig av. Experiment har de gjort.
SO: (Samhällsorienterade ämnen)
De har pratar om posten, närmiljön. Olika skrifter i olika länder. De har fått måla kinesiska tecken bl a. Gått igenom olika sätt att skriva på och även visat dom ett e-mail. De har fått göra en skattkarta. Vi har gått igenom en dagstidning (GP) sida för sida då jag ställt frågor typ vilket telefonnummer har GP och på vilken sida kan man köpa hus osv.
Musik:
Vi sjunger olika sånger. En lektion fick barnen träna rytm på trummor.
Gymnastik:
Olika lekar och bollspel.
Övrigt:
Under FN veckan pratade vi om de olika konventionerna och varför FN bildades. Barnen fick rita något om barnens rättigheter. Vi pratade även om olika kulturer, såg film och jag bjöd på en hembakad kaka. När det gäller handlingsplanen för att barnen ska ”lugna” ner sig så tycker jag det är viktigt att jobba med deras självförtroende och låta dem känna att dom blir sedda och uppmärksammade även om dom inte skriker. Jag tror om barnen kan se bra egenskaper hos sig själv så kan de lättare se det hos andra. Därför jobbar jag varje dag en liten stund med avslappning, träna att lyssna och att barnen får bli sedda på olika sätt.
Detta fick barnen i klass 1 fylla i
Brigitte Ranniger